بازدید 12960

سه گام ایران خودرو در همکاری با زنجیره تامین/ تولید 900 هزار دستگاه خودرو در 1402 

کد خبر: ۱۱۶۴۵۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸ 19 February 2023

از جمله یکی از مهمترین بندهای فرمان 8 ماده ای رئیس جمهور به صنعت خودرو، افزایش تولید محصول بود. آزمونی که خودروسازان کشور و به ویژه ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین گروه خودروسازی خاورمیانه توانسته در آن نمره قبولی بگیرد. زیرا ایران خودرو با عبور از رکورد تولید سال 1400 تنها در 9 ماه از سال 1401 نشان داد هدف گذاری بسیار بلند تر از این ها در سر دارد.  

شعارهای شدنی 

یکی از شعارهای مهدی خطیبی مدیرعامل فعلی این شرکت در روزهایی که تازه ضمام کار را در کیلومتر 14 جاده مخصوص به دست گرفته بود، افزایش تولید، عدم تولید خودروی ناقص و در نهایت افزایش بهره وری بود که به گفته او بدون اصلاح روش های همکاری با زنجیره تامین امکان به فعل رسیدن نداشت.  
حالا بیش از یک سال است که او مدیرعامل یکی از بزرگ ترین گروه های صنعتی کشور است. آقای مدیرعامل در حوزه کیفیت، افزایش تولید، افزایش کیفیت خدمات پس از فروش، ارائه محصولات به روزتر و کاهش زمان طراحی تا عرضه محصول جدید، عدم تولید خودروی ناقص، اصلا زنجیره تامین و چند قول دیگر که داده بود، به قول خود وفا کرده است. او حالا افکار بزرگ تری را در ذهن می پروراند.  
ایران خودرویی ها قول تولید 900 هزار دستگاه خودرو در سال آینده را داده اند. قولی که بزرگ است و البته در یک سال گذشته نیز آنها نشان داده اند که مرد کارهای بزرگ هستند. واقعیت اینجاست که اگر بخواهیم با شاخص انصاف کارنامه یک سال خطیبی و به طور کلی سال 1401 ایران خودرو را بررسی کنیم، باید به این خودروساز در زمینه های مختلف نمره قبولی داد. زیرا تقریا رکوردی نیست که گروه صنعتی ایران خودرو بعد از وضع تحریم ها در سال 97 نشکسته باشد. 

3 گام مهم در ارتباط با زنجیره تامین 

افزایش تولید در سال جاری و 900 هزار دستگاهی برای سال 1402، موضوعی نیست که به راحتی حاصل شود. همانطور که خطیبی در روزهای اول حضور در این خودروساز گفته بود، اصلاح ارتباط با زنجیره تامین از واجبات دورخیر ایران خودرو برای افزایش تولید است. موضوعی که البته با تغییر و تحولات در فرآیندهای همکاری و حتی افراد تاثیرگذار رخ داده و این خودروساز توانست رکوردها را ثبت کند.   
ایران خودرو در فاز اول پروژه اصلاحات در ارتباط با زنجیره تامین با شناسایی گلوگاه های تولید در یک بازه زمانی کوتاه و فشرده توانست منابع تامین کننده قطعات مورد نیاز خود را شناسایی و کاستی ها را از طریق چند سورس کردن مرتفع کند. به این ترتیب خودروهای ناقص نیز تکمیل شده و بار آنها از دوش این خودروساز برداشته شد.  
اما در گام دوم این اصلاحات، ایران خودرو برای قطعات خاص و فناورانه ضمن استفاده از توانمندی های خارج از سازمان خود، با استفاده از نخبگان و ظرفیت های داخلی سعی در رفع نیازمندی های قطعه سازان داشت که در نهایت نیز با داخلی سازی گسترده قطعات الکترونیکی و افزایش کیفیت تامین کنندگان قبلی این مهم نیز رخ داد.  
اما گام سوم ایران خودرو در پروژه اصلاح همکاری با زنجیره تامین دو بخش مجزا داشت. بخش اول به تامین منابع مالی برای پرداخت بدهی به قطعه سازان بود. با تزریق منابع مالی از طرف ایران خودرو به قطعه سازان در واقع توانمندی های زنجیره تامین برای خرید مواد اولیه و سرمایه در گردش افزایش یافت و به این ترتیب آنها توانستند خطوط تولید را بهتر تامین کنند.  
بخش دوم از گام سوم اصلاح ارتباطات ایران خودرو با زنجیره تامین به ایجاد رقابت بین تامین کنندگان بود. رقابتی که چون دوران گذشته این بار تنها در بخش قیمت تمام شده قطعات خلاصه نشد و با سخت گیری متخصصین آبی پوشان جاده مخصوص در رعایت استانداردهای مورد نظر، قطعه سازان علاوه بر قیمت تمام شده، کیفیت را نیز مد نظر قرار دادند. از این رو بخش مهمی از 279 پروژه کیفی که در ابتدای حضور خطیبی در این شرکت تعاریف شده بود، در این بخش به نتیجه رسید.  

وقتی برای صادرات 

حالا ایران خودرویی ها با رساند شرایط تامین خود به ساحل آرامش نسبت به گذشته، قول تولید 900 هزار دستگاه خودرو را داده اند. هر چند به نظر می رسد در صورت حذف قیمت دستوری و به خصوص عدم نوسان قیمت ارز به سمت بالا، حتی این خودروساز می تواند، بیش از این عدد هم در سال آینده تولید کند. به خصوص که حالا صادرات به بازارهای منطقه ای نیز راهی جدید برای درآمدزایی است، بی شک بخشی از 900 هزار دستگاه هدفگذاری تولید برای سال آینده، قرار است به بازارهای برون مرزی صادر شوند.  
کسی چه می داند؟ شاید در صورت بهبود شرایط ارتباطات بین المللی و ثابت و یا کاهش نرخ ارز، در بهمن ماه سال آینده، با فرمانی که امروز ایران خودرو می رود، سایت خبری این خودروساز به جای انتشار خبر "رکورد تولید سال 1401 شکسته شد"، خبر از "عبور ایران خودرو از هدف گذاری تولید در سال 1402" را منتشر کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی